Fietscoach 2020

Het was een vreemd jaar met voor de meeste fietsers met beperkingen in fietsdoelen en veel minder fietsevents.

Wel meer kilometers voor de meeste van ons met het thuiswerken. Ook het beeld van meer bewegen en gezond leven heeft er voor gezorgd dat er weer vele startende fietsers zijn begonnen. Dit konden we ook terug zien op de MTB routes. Kortom genoeg werk aan de winkel voor Fietscoach om beginnende MTB ers weer wegwijs te maken op de mountainbike.

In februari had ik een zeer leuke clinic in Herperduin met Gezinshuis Grandir een groep kinderen waarbij het zelfvertrouwen steeds verder groeide gedurende de clinic erg leuk om te zien. Met het beter beheersen van de fietstechniek wiste ze van geen ophouden.

Aansluitend op deze dag fietste we op de MTB route van de Maashorst met de mensen van Loadlok welke ik als motivatie aangeboden heb om het jaar goed te beginnen.

In februari was ik bezig met nieuwe routes uit te zetten voor de Training in Limburg die van start ging op het Tom Dumoulin bike park in Sittard. Deze training stond gepland voor maart 2020.

Het Covid-19 virus in maart zorgde ervoor dat deze training doorgeschoven moest worden. Ook moest ik de route aanpassen met het Duits stukje wat ik eruit moest halen. Dit pakte goed uit en er ontstond een route met ook voor mij zeer onbekende wegen door het mooie Limburg.

De training vond uiteindelijk plaats in juni toen het wat rustiger werd rondom het virus. Een mooie groep waarbij we starten op een super locatie het Tom Dumoulin Bike park met heuse kasseien helling. De eerste lus bedroeg 95km met 1000hm en de liefhebbers reden nog een extra lus van 40km. Een mooie fietsdag met een hoog fiets & geniet gehalte over prachtige rustige wegen in het zuiden van het land.

Half juni stond de volgende training op het programma en wel een weekend in het Teutenburgerwald. Hier was Fietscoach al eerder actief voor het Duitse Loadlok in 2018. Deze keer een dubbel programma met op zaterdag een MTB training en op zondag een racetraining. Het gebied ( Enesco erfgoed ) loont zich perfect voor mooie technische passages. Er zijn geen vaste routes dus een goede verkenning was nodig. Ook de raceronde ging ik voorverkenner daar dit voor mij ook nieuwe wegen waren. Voor de MTB training een select gezelschap welke weer enkele zeer mooie technische passages voorgeschoteld kregen. Een leuke fietsdag met nog een zeer bijzondere fietsstop onderweg.

De volgende dag hadden we nog een leuke groep met voornamelijk Duitse vrienden van Dietmar. We gingen op tijd op pad want er moesten ruim 100km weg getrapt worden met  de nodige hoogtemeters. Zelfs percentages van 22% waren opgenomen in de route en na een welverdiende stop reden we gezamenlijk weer richting de auto om deze mooie dag af te sluiten.

Dit jaar zouden er ook 2 challenges verreden worden een ervan is gelukt en wel de UHR challenge met alle routes van de Utrechtse heuvelrug. Deze rit zou 8 uur vergen en met vieren volbrachten we deze rit over alle routes inclusief de prachtige routes van den Treek. De friet na afloop bij de Proloog smaakte dan ook prima.

De Proloog was ook het vertrekpunt van een van de MTB clinics van Personal Active. Een leuk gezelschap welke 2 MTB clinics volgde met als vertrekpunt de Drunense Duinen en Amerongen. Erg leuk om deze mensen enthousiast  te maken voor de mountainbike sport.

Na deze clinics stond er nog een leuke Kids ouder clinic op het programma waar ook mijn dochter en vrouw aan meededen. Erg leuk om te doen deze clinic deed ik voor het goede doel de gehandicapte sport. Een mooie ochtend op Engelenstede met enthousiaste kids en ouders.

De laatste training zou ook een bijzondere dag worden met een nat wegdek vertrokken we met een selecte groep. Deze dag gebeurde iets wat me nog eerder overkomen is een valpartij in de eerste afdaling. Met een dikke knie en de nodige schade kon ik mijn weg vervolgen. Ondanks het mindere begin reden we toch weer de nodige klimmen in dit prachtige fietsgebied. Met een goede Kuche volbrachten we de ronde van 130km. Met het ijs op de knie weer huiswaarts en ondanks alles toch weer een hoog Fiets en Geniet gehalte.

Ook dit jaar weer vele fietsers goed op de fiets kunnen zetten en inmiddels STT meetsysteem aangeschaft.Dit alles om te kunnen meten op locatie en een goed onafhankelijk advies te kunnen geven ten aanzien van aankoop nieuwe fiets op bestaande fiets. De fiets wordt meteen afgesteld en gecontroleerd op technische staat.

De eerste metingen zijn met dit systeem al gedaan op naar vele volgende fietsmetingen en meer fietsplezier!

In 2021 gaan we er weer voor en laten we hopen dat de nodige trainingen door kunnen gaan.

Op het programma zullen in ieder geval een Race en MTB weekend staan in Aschaffenburg en wel 9-10-11 april en begin oktober. Ook zal de doorgeschoven Challenge plaats vinden en wel de Zes van Zeddam.

Er zullen zeker  nog meer smal group events  plaats vinden in 2021! Check regelmatig onze kalender of onze Facebook pagina.