Ervaringen met De Fietscoach

Review: Hayo Elgersma Duchenne Heroes 2021

Het fiets jaar 2021 stond voor mij volledig in het teken van mijn deelname aan het 7 daagse mountainbike event Duchenne Heroes. 700 km en 13.000 hoogtemeters moest ik gaan overwinnen! Remie heeft mij  uitstekend begeleid wat ervoor heeft gezorgd dat ik relatief makkelijk deze uitdaging tot een goed einde heb weten te brengen.
Remie maakt een trainingsplanning waarin hij heel goed rekening houd met het aantal dagen per week waarop ik kan trainen en eventuele drukke periodes op het werk. Hiemee krijgt hij vooraf al een beeld van de beschikbare tijd om naar het doel toe te werken.
De schema’s die je tweewekelijks krijgt zijn goed uit te voeren en als het een keer niet lukt vanwege werk, of slecht weer gaat hij daat flexibel mee om. Ik heb de zekere mate van flexibiliteit als zeer prettig ervaren.
Ook erg prettig is dat je bij vragen over het schema, voeding o.i.d. altijd contact mag zoeken om te overleggen. Iedere maand is er wel een contactmoment, via telefoon of tijdens een gezamenlijke training.
Het werken met de schema’s en begeleiding van Remie is mij zo goed bevallen dat ik komend seizoen hier gewoon mee verder ga!

Events Loadlok Vuelta 2016 / Loadgiro 2017/ Dauphine 2018/ MTB event Teutenburgerwald

Terugkijkend op de mooie evenementen die we samen hebben gerealiseerd in de afgelopen jaren, wil ik je (nogmaals) hartelijk danken voor de prettige samenwerking van de afgelopen jaren.

Hoewel ik zelf nooit op de fiets ben gestapt, heb ik genoten van je enthousiasme, je motivatie en je professionaliteit.

Ik wens je nog vele goede jaren, qua gezondheid en sportiviteit en een juiste balans tussen werk en prive.

Mijn nieuwe werkgever is ook een enthousiaste fietser, dus wie weet kruisen onze wegen elkaar nog eens .

Hartelijke groeten,

Gina

Bevindingen : Marco Akmedir     Doel: Giro di Kika 2019

In oktober 2018, met de herfstvakantie kwam ik een post tegen op social media over een meerdaagse fietstocht in Italië - Giro di Kika.  Ik was toen net een goed jaar aan het wielrennen geslagen en ik was aardig gegrepen door de sport. Hoe gaaf zou het zijn om een week lang op tour te zijn en daar 900km en 14000 hoogtemeters weg te moeten trappen? En daarbij een geldzamelingsactie te starten voor het goede doel KIKA. Met onze achtergrond, kind gelukkig hersteld van kanker, was dit de ideale combinatie. Na 3 weken beraad had ik de keuze en het besluit genomen. Ik doe het! De eerste stap was gezet.

Maar hoe dan verder!? Ik sport al heel mijn leven, maar duursport is me niet altijd goed afgegaan. Hardlopen, het bekende sprookje, veel te hard van stapel, met als gevolg blessure na blessure. Hoe ga ik er voor zorgen dat ik goed voorbereid aan de start verschijn en ook weer de bergen afdaal zonder kleerscheuren. Meedoen is belangrijk, maar overleven nog belangrijker :)

Al snel kwam ik tot de conclusie dat ik dit niet wilde doen zonder een coach die me hierin begeleide. Na wat navraag bij de lokale racefiets speciaalzaak kwam ik in contact met Remie - Fietscoach.com. Na een kennismaking en een goede klik zijn Remie en ik de uitdaging aangegaan. In november zijn we gestart. Eerst een sportmedische test, waarna op basis van de resultaten Remie een trainingsschema voor me heeft opgesteld. Niet te hard van stapel, maar vooral opbouwend. Het schema werd iedere 4 weken geupdate met nieuwe routes en klimmen. Mooie routes vooral; ga fietsen in Berg en Dal, daar heb je aardig wat klimmetjes, of vandaag maar 1.5 uur maar wel intensief, of gewoon deze week effe rustig an, spieren hebben ook rust nodig en moeten herstellen. Periodiek even samen fietsen voor wat praktijk les. En er was ook voedingadvies. Neem na een duurtraining ff wat Kwark of een glas chocomelk. Super fijn om zo begeleid te worden. Niet te veel nadenken maar vooral doen.

Remie heeft me begeleid tot aan de laatste week voor vertrek naar Italië. In de 6 maanden die hij me heeft begeleid, ben ik sterker als ooit geworden. Ik durf wel te zeggen dat ik topfit aan de start ben verschenen en uiteindelijk een levenservaring rijker ben geworden. Ik heb uiteindelijk Giro di Kika met succes uitgereden, met een bloedstollende hitte (43graden gemeten) en ik kan het vandaag  nog steeds navertellen. Vele uren voorbereiding zijn er aan voorafgegaan maar denk ook echt dat het minder succesvol, misschien zelfs gefaald was, als ik niet de voorbereiding had getroffen die Remie me heeft aangeboden. Wat mij betreft een aanrader voor diegene die zich sportief wil uitdagen!

Remie nogmaals bedankt en we treffen elkaar vast en zeker nog een keer op de fiets, wellicht zelfs jij bij mij in het achterwiel :)

Veel groeten
Marco

Het Verhaal van Friso Cape Epic 2018

We schrijven 15 augustus 2015. Mijn leven staat op het punt een interessante wending te nemen,
maar daar heb ik op dat moment natuurlijk geen weet van. Mijn dochter Noor is net met twee
vrienden het bos in geweest op een échte mountainbike, kwam tot haar nek onder de blubber terug
en heeft daarna wekenlang maar één wens: mountainbiken.
Een tweedehands MTB is op Marktplaats snel gevonden en opgeknapt en omdat
fietsverenigingen in de regio niet op haar behoeften aansluiten, besluit ik zelf ook maar ‘zo’n ding’
te kopen. Kunnen we gezellig samen het bos in.
Tot dat moment ben ik niet meer dan een recreatieve fietser. Bijna alle vakanties worden fietsend
doorgebracht en ik heb ook een racefiets in de schuur hangen. Maar als die meer dan 1500 kilometer
per jaar bereden wordt, dan is het al veel. Kortom: een pannekoek.
Mijn goede vriend Wouter heeft lucht gekregen van de aankoop en zodra ik een MTB heb, ga ik met
hem de trail in Zeist op. Dat is echter maar het begin, want een paar maanden later daagt hij me uit
om deel te nemen aan de Cape Epic van 2017. In mijn ogen een krankzinnig plan, maar uiteindelijk
stem ik in. Team WW is geboren. We ontvangen in augustus een uitnodiging en vervolgens slaag ik er
in om tijdens onze eerste gezamenlijke training in het Duitse Willingen mijn been te breken. Mijn
vader zou zeggen: “Kan iedereen overkomen…. Maar de stomste het eerst!”
Uiteindelijk slaag ik er in om redelijk in conditie te komen, maar het avontuur loopt toch beroerd af.
Wouter kan slecht met de hitte in Zuid-Afrika overweg en ik heb niet de ervaring, conditie of andere
mogelijkheden om hem er door heen te helpen. We vallen uit.
Omdat ik er bepaald niet de figuur voor ben om iets niet af te maken, schrijf ik me weer in. Nu ga
ik het professioneel aanpakken. Met een sterkere partner en natuurlijk dus ook met eencoach.

Wouter doet het ongelofelijke aanbod om ondersteuning te geven: hij gaat onze
camper rijden en voor het eten zorgen. Met Remie heb ik al eerder contact gehad. In de
voorbereiding voor de Cape Epic 2017 hebben we ook een paar keer met zijn trainingsgroep
mee mogen rijden. Daarom zoek ik hem opnieuw op. Het klikt en samen maken we een
plan. Vanaf dat moment hebben we wekelijks contact. Voor iedereen zal dit anders werken, maar mij staat vooral bij dat Remie niet alleen naar de fysieke prestatie kijkt. In tegendeel: onze gesprekken gaan vooral over teamwork, over het rijden met een sterkere partner en over voeding, mentale voorbereiding op een etappewedstrijd en vooral
“Fiets en Geniet!” Ik neem zaken nogal eens te serieus en Remie speelt daar super goed op in door
steeds weer te wijzen op het feit dat we het wel voor ons plezier doen. Natuurlijk is het bizar om op
een zondag om 7 uur ’s ochtends in de vrieskou je huis te verlaten om 4 keer de MTB route van

Montferland te rijden. Bovendien is zo’n dag echt niet in alle opzichten een pretje. Maar de basis is
dat we steeds weer plezier hadden in het rijden, het opzoeken van de limiet, het afzien en natuurlijk
de ontspanning achteraf. Met een bakje koffie, een stuk worteltaart en een grijns op onze kaken.
Remie heeft daar een cruciale rol bij gespeeld.
En zo werd ik stapje voor stapje sterker: in een half jaar tijd verhoogde mijn duurvermogen met 25%.
Niet door alleen maar keihard te trainen, maar juist door de goede afwisseling, op tijd rust nemen en
ook door bewust met voeding bezig te zijn. God is in the details!
Op 18 maart 2018 staan we super fit aan de start in Kaapstad. Tot het bot gemotiveerd om de finish
te halen. Hoewel een harde valpartij aan het eind van de tweede etappe nog bijna roet in het eten
gooit, houden we het goed heel en blijkt met name dat we een uitstekende conditie hebben
opgebouwd, waarmee we elke dag ruim binnen de tijd binnen komen.
Uiteindelijk zeker géén makkelijke week, want het blijft ‘the untamed’, maar de goede training
heeft er voor gezorgd dat we met name op conditioneel vlak een ruime marge hebben. Op 25 maart
sluiten we een week bikkelen onder de Afrikaanse zon af met een succesvolle finish in Val de Vie.
En nu? Met een FTP van 3,5W/kg ben ik natuurlijk nog steeds een pannekoek. Maar wel ééntje die
met steun van ‘de trainert’ de Cape Epic heeft mogen volbrengen!
Bij een volgend avontuur zal ik niet aarzelen: dan wordt De Fietscoach weer gebeld en doen we het
op de zelfde manier.

Friso Wittebol
2018 Cape Epic finisher
Team QG & Van Olphen

Het verhaal van Mart Hofmans:

Begin 2014 besloot ik (Mart Hofmans) samen met mijn teamgenoot Koen van de Watering dat het tijd was voor een groot avontuur op de mountainbike. Wij besloten ons als team op te geven voor de zwaarste mountainbike marathon ter wereld de ABSA Cape Epic in Zuid-Afrika.

Na onze inschrijving voor de Cape Epic zijn we zelfstandig begonnen met trainen. Een loting moest namelijk uitwijzen of we deel mochten gaan nemen aan dit avontuur. In juni 2014 kregen wij uiteindelijk het groene licht, want we hoorde dat we één van de teams waren in de Cape Epic 2015! Getuigen de verhalen die we links en rechts opvingen werd het nu echt serieus en telde voor ons iedere dag om ons voor te bereiden op deze loodzware uitdaging.

Ik startte met een dieet, omdat ik kilo’s kwijt wilde raken (uiteindelijk 10 kg kwijt geraakt) en een fitnessprogramma dat ik 3x per week uitvoerde. De kritische lezer ziet echter dat hier iets essentieels in ontbreekt, namelijk de specifieke fietstraining! Op basis van de goede verhalen van mede Cape Epic ganger heb ik hiervoor contact opgenomen met De Fietscoach.

In juli 2014 vond de eerste kennismaking plaats en daarin merkte ik meteen dat er een klik was. Vanaf augustus 2014 heb ik daarom besloten om te starten met het programma van De Fietscoach. Via Google Docs deelde De Fietcscoach mijn persoonlijke trainingsschema met me. Hierin staat heel overzichtelijk aangegeven welke activiteit op welke dag uitgevoerd dient te worden. Ook staan de gemiddelde hartslagen, uren training en aantal omwentelingen vermeld. Door het invullen van dit Google Docs document met de behaalde resultaten voorziet de Fietscoach je van feedback en wekelijkse nieuwe fietsoefeningen. Deze oefeningen varieerde erg tussen korte intervaltrainingen of het maken van vele uren in het zadel van je wielrenfiets of mountainbike. Dit is puur afhankelijk van je uiteindelijke doel ,maar ik merkte al snel dat vrijwel alles mogelijk was.

De Fietscoach is betrokken en streng als het nodig is. Je merkt echt dat hij persoonlijk met je bezig is en geïnteresseerd is in wat je doet. Daarnaast schroomt hij ook niet om aan te geven als hij denkt dat je een tandje bij moet schakelen. Voor mij was dit de perfecte combinatie. Ik voelde me als sporter echt serieus genomen. In mijn trainingsschema was er genoeg vrijheid om te wisselen met activiteiten over de verschillende dagen. Dit gaf mij de vrijheid om mijn trainingsschema zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de overige activiteiten in de week. Vaak deed ik deze aanpassingen wel in overleg met De Fietscoach, omdat hij dan meteen kon beoordelen of trainingen wel al dan niet een dag na de ander uitgevoerd konden worden. Het belangrijkste voor mij als sporter was dat ik aan mijn trainingsuren kwam, want at the end doe ik het voor mezelf. Een aantal trainingen overslaan betekend straks in Zuid Afrika veel meer afzien! De Fietscoach zat ook hier bovenop.

Naast het contact via het Google Docs document kon ik ook altijd telefonisch contact opnemen met De Fietscoach. Als ik vragen had, iets kwijt wilde over mijn trainingen of persoonlijke onderwerpen, hij was altijd bereikbaar. Ook vond er twee keer gedurende mijn voorbereidingsperiode (half jaar) een persoonlijke fietsontmoeting plaats. Dit was aan het begin van mijn trainingsperiode en over de helft van het trainingsschema. Hierin ging ik samen op pad met De Fietscoach. Tijdens deze rondes kreeg ik tips over mijn houding, lijnen die ik het beste kon rijden en testte hij hoe het met de conditie gesteld was. Op basis van deze analyse paste hij mijn trainingsschema aan, zodat het nog beter aansloot bij mijn huidige vorm. Daarnaast liet De Fietscoach het mij altijd weten als hij tochten organiseerde, zodat ik aan kon sluiten wanneer ik wilde en mijn kilometers kon maken.

Optioneel kan je bij De Fietscoach ook een fietsmeting uit laten voeren. Op basis van de fietsmeting die De Fietscoach bij mij heeft verricht heeft hij mijn gehele fiets inclusief fietsschoenen afgesteld op mijn optimale fietshouding. Vandaag de dag profiteer ik nog steeds van deze meting. Ik zit heerlijk op mijn fiets en kleine kwaaltjes als pijn in de schouder, polsen en rug zijn als sneeuw voor de zon verdwenen!

Ben je dus op zoek naar een gedegen voorbereiding voor jouw eigen fietsavontuur, waarin je betrokkenheid, expertise, enthousiasme en support zoekt ga dan zeker eens een keer praten met De Fietscoach.

Door De Fietscoach heb ik namelijk mijn droom waar kunnen maken, het finishen van de Cape Epic op zondag 22 maart 2015 in Kaapstad Zuid-Afrika!

Afsluitend nogmaals, je moet het zelf doen, maar als die drive er is dan is succes wat mij betreft verzekerd met de trainingsprogramma’s van De Fietscoach!

(Mocht je nog vragen hebben over de ervaringen die ik heb gehad met De Fietscoach schroom dan niet om contact met me op te nemen: moakmtb@gmail.com)